Udvalget for Digitalisering og IT er et af Folketingets nuværende faste udvalg.
Udvalget for Digitalisering og IT
Arbejdsområde
Udvalget for Digitalisering og IT arbejder med sager inden for IT og digitalisering i både den offentlige og private sektor. Udvalgets arbejdsområde omfatter blandt andet IT-modernisering, kunstig intelligens, digital infrastruktur og IT-sikkerhed. Derudover har udvalget fokus på borgernes rettigheder, retssikkerhed, databeskyttelse og dataetiske spørgsmål i forbindelse med den digitale udvikling. Udvalget behandler også EU-sager inden for digitalisering og IT.
Udvalget behandler lovforslag og beslutningsforslag inden for digitalisering of IT, og udøver parlamentarisk kontrol med regeringens IT- og digitaliseringspolitik. Parlamentarisk kontrol foregår blandt andet gennem samråd og spørgsmål til de relevante ministre
Historie
Udvalget blev stiftet efter folketingsvalget i 2022. Baggrunden for oprettelsen af dette udvalg var blandt andet den voksende betydning af digitalisering, cybersikkerhed, kunstig intelligens og dataetik i det danske samfund. Tidligere blev mange sager om IT og digitalisering behandlet i andre udvalg, herunder særligt Finansudvalget, Erhvervsudvalget og Retsudvalget. Med oprettelsen af Udvalget for Digitalisering og IT fik området sit eget faste fagudvalg i Folketinget.
Udvalget havde sit første møde den 18. januar 2023.
Formænd
| # | Periode | Formand | Parti | |
| 1 | 2023 – 2026 | Lisbeth Bech-Nielsen | Socialistisk Folkeparti | |
Kilder
- Ft.dk/… (Folketinget)